Kennis leidt tot beter contact

Als je een beetje weet hoe mensen geleefd hebben voordat ze dementie kregen, dan komt dat het contact dat je als zorgprofessional hebt met je cliënt ten goede, ontdekken Iklima, Geni, Levi en Safira.

Voor het project Dementie Dichterbij interviewden Iklima en Levi mevrouw Assies, een tachtigjarige weduwe met dementie op de stageplek van Iklima. Mevrouw Assies werd geboren in de oorlog. Ze groeide op in de Jordaan, waar ze altijd is blijven wonen. Als jonge vrouw danste ze bij het befaamde Scapino-ballet, waardoor ze veel gereisd heeft. Toen ze ging trouwen, werd ze huisvrouw. Vlak voordat haar vijfde kind werd geboren, moest ze in het ziekenhuis worden opgenomen: het begin van een langdurige periode van gezondheidsproblemen. Ook heeft mevrouw al twee van haar vijf kinderen moeten begraven. Een bewogen leven, dus.

Beter contact
Door het persoonlijke interview over het leven van mevrouw Assies kreeg Iklima een nog beter contact met haar. ‘Ik had altijd wel een goede band met mevrouw Assies, maar sinds het interview merk ik dat ze me nog meer vertrouwt. Ze is altijd aardig, en blij om mij te zien, terwijl ze soms best lelijk kan doen tegen andere verzorgenden’, merkt Iklima. ‘Ook heb ik veel geleerd van haar verhaal en ben ik blij dat ik meer over haar te weten ben gekomen. Ik zie haar nu anders, doordat ik meer van haar weet. Ik vond Dementie Dichterbij een leerzaam project.’

Geni geeft aan dat ze het moeilijk, maar interessant vond om iemand met dementie te interviewen. ‘Je kunt van tevoren vragen verzinnen en deze stellen, maar soms vertellen mensen gewoon iets willekeurigs. Dat maakte het gesprek ook wel weer interessanter.’

Boos
Safira en Levi doen een andere ontdekking als zij een 83-jarige dame met dementie interviewen: mevrouw Sandra wordt boos als mensen benoemen dat ze dementie heeft. Deze dochter van migranten uit Suriname is altijd zeer actief en zelfstandig geweest. Haar beginnende dementie frustreert haar onder andere doordat haar zelfstandigheid hierdoor afneemt. ‘Mevrouw wil dat ze met respect word behandeld en dat anderen begrip voor haar hebben. Ze wil graag nog doen wat ze kan doen en wil niet dat dit van haar wordt afgenomen’, legt Safira uit.

Mevrouw Sandra hield vroeger veel van haar werk als verpleegkundige. In haar vrije tijd danste ze graag  en bakte ze taartjes voor feestjes van familie en vrienden.

Zelf merkt mevrouw Sandra dat er iets aan de hand is als ze afspraken steeds vaker vergeet. Ook weet ze niet altijd welke bus naar huis ze moet nemen. Maar toch, van het label ‘dementie’ moet ze niets weten. ‘Ik heb het liever over vergeetachtigheid’, verklaart mevrouw Sandra.

Levi en Samira concluderen in hun verslag dat deze ervaring nuttig is in hun werk als (bijna afgestudeerde) zorgprofessional. ‘Het is goed om te weten dat sommige mensen het woord “dementie” liever niet horen of gebruiken.’

1 Reactie op "Kennis leidt tot beter contact"

Plaats een reactie

Het e-mail adres wordt niet gepubliceerd